З 4 по 9 жовтня у бельгійській столиці відбулася одна з найважливіших подій у світі громадського транспорту – міжнародна виставка Busworld Europe – 2025. Масштаб і географія форуму вражають: 550 експонентів із 40 країн світу. А це 252 автобуси від 81 автовиробника.
Тенденції автобусобудування
Busworld Europe 2025 року – це відображення майбутнього громадського транспорту, і воно демонструє готовність до стрімкої та масштабної трансформації. Якщо ще кілька років тому електробуси асоціювалися виключно з міськими маршрутами, то сьогодні вони впевнено виходять за їх межі – у міжміські та туристичні перевезення.
Розвиток батарейних технологій дозволив виробникам досягти запасу ходу 500–750 км і більше, що робить можливими повноцінні рейси між великими містами без необхідності частих підзарядок. Таким чином, перехід акумуляторних електробусів у сегмент міжміського та туристичного транспорту став ключовою тенденцією 2025 року.
Це свідчить про формування нового класу далекобійних електробусів, здатних працювати на міжміських маршрутах без шкоди для місткості, комфорту та експлуатаційної гнучкості.
Хоча електробуси й домінували за кількістю прем’єр, але виробники не обмежуються лише електричною батарейною технологією. Так, у Брюсселі активно демонструвалися водневі рішення (MCV, Safra, Ballard) і газові розробки (Iveco Bus), що свідчить про пошук балансу між локальними умовами експлуатації та інфраструктурною готовністю.
Цифровізація та автономність
Ще один помітний напрям – інтеграція цифрових систем, автономних технологій і інтелектуальної інфраструктури. Karsan, Otokar і ZF представили автономні чи напівавтономні прототипи.
Busworld Europe – 2025 підтверджує: акумуляторні технології стають реальною альтернативою дизелю не лише на маршрутах «аеропорт – центр», але й на протяжних трасах. Розвиток далекобійних батарейних систем, перехід до технологічно нейтральних силових установок і впровадження цифрових рішень роблять автобус майбутнього розумним, автономним і екологічним.
Компанія MAN Truck & Bus представила електричний міжміський лайнер MAN Lion’s Coach 14 E із запасом ходу до 650 км. Після успіху міських моделей Lion’s City E, випущених тиражем майже 3000 одиниць, німецький виробник зробив наступний крок у сфері електрифікації. Новий eCoach використовує перевірену технологію приводу від серійної вантажівки MAN eTruck і акумуляторні блоки NMC, що випускаються на заводі в Нюрнберзі. Ємність батарей становить від 320 до 480 кВт·год, що забезпечує запас ходу до 650 км – достатньо для більшості міжміських маршрутів без підзарядки. При цьому салон електробуса розрахований на комфортне перевезення 63 пасажирів. За місткістю багажного відділення «електрик» не поступається дизельному аналогу. Серійне виробництво Lion’s Coach E почнеться у 2026 році на заводі MAN в Анкарі.
На виставці відбулася світова прем’єра і Mercedes-Benz eIntouro – першого електричного міжміського автобуса компанії Daimler Buses. Серійний зразок був створений на базі дизельної моделі Intouro. Електробус доступний у двох довжинах – 12,18 і 13,09 м, розрахований на 50–63 пасажирів і оснащується одним чи двома акумуляторними блоками NMC4 нового покоління із загальною ємністю до 414 кВт·год. Це забезпечує запас ходу до 500 км. Зарядка через порт CCS Type 2 можлива потужністю до 400 кВт. У приводі застосований центральний електромотор номінальною потужністю 320 кВт (400 кВт – пікова). У списку систем безпеки – Active Brake Assist 6, Sideguard Assist 2, Frontguard Assist, Traffic Sign Assist, Attention Assist та опціональні MirrorCam або камера 360°. Перші поставки клієнтам заплановані на другу половину 2026 року.
Компанія Ikarus показала в Брюсселі електричний зчленований міський автобус Ikarus 180e. Новий 18,75-метровий електробус здатен перевозити до 126 пасажирів і оснащується акумуляторами китайської фірми CATL (технологія LFP) ємністю 563 або 640 кВт·год. Електродвигун PMS із центральним приводом розвиває потужність до 375 кВт. Автобус має дверну компоновку «2-2-2-2», 45 стаціонарних і 5 відкидних сидінь, а також два місця для інвалідних візків. Загальна маса машини – 30 тонн.
Компанія VDL Bus Group представила свій новий туристичний флагман – VDL Futura 3. Ця модель стала результатом тривалих розробок і демонструє значний прогрес у сфері економічності та комфорту. Futura 3 позиціонується як автобус третього покоління, що отримав оновлений аеродинамічний дизайн із вигнутим лобовим склом. Завдяки покращеній аеродинаміці та зменшенню спорядженої маси вдалося досягти зниження витрати пального до 15%.
Інтер’єр автобуса та місце водія були повністю перероблені. Пасажири оцінять вищий рівень комфорту й преміальне оздоблення салону. Futura 3 оснащена новітніми системами безпеки. Модульна конструкція й полегшений доступ до вузлів також дозволяють знизити витрати на обслуговування й володіння. Керівництво VDL Bus Group також оголосило про стратегічний крок: офіційне об’єднання брендів VDL Bus & Coach і Van Hool. При цьому індивідуальність кожного виробника буде збережена.
Світовий дебют бренду Marcopolo, приурочений до виставки Busworld, означає офіційне відновлення комерційної діяльності бразильської компанії на континенті. Головна зірка презентації – 13,5-метровий туристичний лайнер Marcopolo Paradiso G8 1200 (а також модель G8 1350). Ці туристичні автобуси побудовані на шведському шасі Volvo B13R (у модифікаціях 4×2 і 6×2). Представники Marcopolo підкреслюють, що їхні автобуси серії G8 відрізняються сучасним дизайном, великою площею скління та високоякісним оздобленням салону.
Південноамериканці роблять ставку на преміальний комфорт і передові технології. Салон оснащений 55 зручними сидіннями класу АА. Комфорт підсилює ефективна шумоізоляція кузова. Інтер’єр доповнений системою кондиціювання, внутрішнім LED-освітленням і двома 15,6-дюймовими моніторами. Виробник також приділив особливу увагу безпеці, і автобус повністю відповідає новітнім європейським правилам GSR2. Покращена оглядовість, камери кругового огляду й модернізовані дзеркала заднього виду мають полегшити роботу водія й підвищити безпеку пасажирів.
Польський виробник Solaris представив свій новий 10,5-метровий електричний міський автобус Urbino 10.5 electric. Ця модель займає нішу між мідибусами й стандартними 12-метровими пасажирськими машинами. Вона поєднує високу маневровість, необхідну для руху вузькими вулицями, та вражаючий запас ходу.
Автобус оснащений синхронним електродвигуном потужністю 240 кВт, який живиться від блоку АКБ ємністю 350 кВт·год. Поляки встановили батареї на даху кузова. Заявлений запас ходу перевищує 600 км. Попри компактні розміри, Urbino 10.5 electric здатен перевозити до 85 пасажирів, 33 з яких можуть їхати сидячи. Виробник підкреслює, що це один із найкращих показників у класі.
Компанія Yutong продемонструвала міжміський електробус T14E, міський електробус U15 та інші пасажирські машини на електротязі. Ключовою особливістю бренду Yutong стала інноваційна технологія EV Long-Life Tech, що дозволяє продовжити довговічність акумуляторів так, щоб термін служби батареї й транспортного засобу збігалися. Цей прорив знижує витрати протягом усього строку експлуатації електромобіля, водночас підвищуючи ефективність і надійність. Передбачається, що EV Long-Life Tech продовжить експлуатацію чи пробіг до 1,5 млн км.
Лайнер Yutong T14E – це 14-метровий електричний акумуляторний туристичний автобус, розроблений для забезпечення високого комфорту й зручності пасажирів. Доступні варіанти з акумуляторами ємністю 621 або 704 кВт·год, що забезпечують запас ходу до 850 км. Автобус розрахований на перевезення 61 пасажира. Є містке багажне відділення об’ємом 8,5 куб. м.
Міський електробус Yutong U15 – це 15-метрова пасажирська машина, яка може перевозити до 90 осіб. Запас ходу з однієї зарядки сягає до 850 км. Стандартна ємність акумулятора становить 467 кВт·год, з опцією 556 кВт·год. Кузов виготовлений із легких алюмінієвих сплавів.
Іспанський виробник автобусів Castrosua показав свого «Героя». Hero – великий триосний електробус, зібраний на платформі Volvo BZR Electric. Максимально можлива ємність акумулятора для цього шасі становить 720 кВт·год. Він складається з 8 блоків АКБ, кожен із яких має ємність 90 кВт·год і важить 535 кг. Таким чином формується електробус із дальністю ходу в 700 км. Щоправда, загальна маса батарей сягає 4280 кг.